

De sociale fondsen bieden erkende opleidingen aan voor de bedienden en arbeiders van de paritaire comités 119, 202, 311 en 312. De opleidingen zijn gratis, vormen een toegevoegde waarde bij de competentieontwikkeling van medewerkers uit de handelssector en hebben als doel om deze medewerkers te ondersteunen in hun dagelijkse functies die steeds veeleisender worden.
Gratis voor medewerkers uit onze sociale fondsen 311,312,202 en 119
De opleidingen in open aanbod organiseren we gespreid over België op verschillende locaties in Vlaanderen en Wallonië, gedurende het hele jaar.
Deelnemers uit verschillende ondernemingen leren samen, kunnen ervaringen uitwisselen en best practices delen.
Inschrijven voor een sessie
Ga naar onze opleidingskalender en kies de gewenste opleiding. Deelnemers kan je hier rechtstreeks inschrijven.
Deelnemers
Gelieve maximum 5 deelnemers van dezelfde onderneming in te schrijven per opleidingssessie.
Wanneer je meer dan 5 deelnemers wil inschrijven, kan je deelnemers op de wachtlijst zetten. Drie weken voor de opleiding worden de deelnemers op de wachtlijst gecontacteerd als er nog plaatsen vrij zijn.
Subsidie
De werkgever ontvangt een bijkomende subsidie van 80 EUR per halve dag per deelnemer.
Deze premie wordt automatisch uitbetaald in het begin van het volgende jaar op basis van de aanwezigheidslijsten.
In het inschrijvingsformulier van de deelnemer wordt gevraagd naar het rekeningnummer waarop de subsidie mag worden uitbetaald.
Al onze opleidingen gratis incompany organiseren
De opleider komt dan bij jullie ter plaatse. Jullie voorzien een gepaste opleidingslocatie.
1. Wat zijn de voorwaarden?
Aantal sessies
Elke onderneming krijgt per uniek ondernemingsnummer en per kalenderjaar een aantal gratis incompanysessies in verhouding tot het aantal werknemers in PC's 311,312,202 en 119. Het aantal wordt geteld op het einde van het vorig kalenderjaar.
Dit aantal geldt voor alle opleidingen in het aanbod van Commerce Training.
De sessies die je in een kalenderjaar niet opneemt, zijn niet overdraagbaar naar het volgende jaar.
Dit schema toont waar je recht op hebt op basis van het aantal werknemers:
werknemers in PC 311, 312, 202 en 119 sessies
< 50 10
50 - 499 20
500 - 999 50
1000 - 1999 100
2000 - 4999 200
5000 - 9999 300
10000 - 14999 400
Deelnemers
Binnen de maand na het vastleggen van de opleidingsdata met de opleider dien je voor alle aangevraagde sessies een inschrijvingslijst met minstens acht deelnemers door te sturen naar de opleider. Pas als aan deze voorwaarden is voldaan, keuren wij de aanvraag definitief goed.
Als er nadien toch geen acht deelnemers kunnen deelnemen en je de opleiding niet wenst te annuleren, kan de groep aangevuld worden met andere door jou gekozen werknemers.
Indien er op de opleidingsdag zelf minder dan vijf deelnemers effectief aanwezig waren, zonder geldige afwezigheid (bv. ziekte) zal alsnog een annulatievergoeding van 1200 EUR aangerekend worden.
Locatie en catering
Annulatie
Als je een geplande opleidingsdag wenst te annuleren, kan dit volgens onderstaande voorwaarden:
Uitzondering voor de taalcoaching, zie hiervoor de betreffende opleidingspagina.
Subsidie
2. Hoe verloopt het proces?
Aanvraag
Goedkeuring
Opleider
Na de aanvraag word je via mail in contact gebracht met de opleider om een intakegesprek in te plannen. Je kan samen met de opleider voorlopige opleidingsdata vastleggen en indien nodig, andere concrete afspraken maken rond de inhoud van de opleiding. De afgesproken opleidingsdata blijven onder voorbehoud tot je een inschrijvingslijst met minimum acht deelnemers bezorgt. De opleider geeft de geplande data door aan onze opleidingscoördinator zodat jullie resterend saldo incompany-sessies aangepast kan worden.
Onze opleiders staan steeds open voor een op maat gemaakte opleiding naar de noden van je onderneming, binnen wat voor hen mogelijk is. De opleider communiceert de finale data, afspraken en eventuele aanpassingen aan Commerce Training.
Na de opleiding
Medewerkers uit PC 202, 311 en 312 inschrijven in het aanbod van Cevora
Je kan medewerkers inschrijven in de meerderheid van de Cevora opleidingen. De opleidingen die Commerce Training aanbiedt komen niet in aanmerking bij Cevora.
Cevora zal jou op de hoogte brengen wanneer een opleiding niet mogelijk zou zijn.
Je kan enkel deelnemers inschrijven voor het open aanbod van Cevora. Incompany-opleidingen via Cevora zijn niet mogelijk.
Elke gebruiker moet een myCevora account hebben om te kunnen inschrijven. Een opleidingsverantwoordelijke maakt een account aan met een HR rol, de werknemer als gewone werknemer.
Er zijn twee mogelijke scenario's:
Je kunt meteen een account aanmaken.
Nadat de account is aangemaakt kan je jezelf of een werknemer inschrijven voor een opleiding.
Vul dit formulier in zodat wij je gegevens aan Cevora kunnen doorgeven.
Nadat je bedrijf werd geregistreerd kan je een account aanmaken volgens hetzelfde stappenplan.
Nadat jouw account is aangemaakt kan je jezelf of een werknemer inschrijven voor een opleiding.
Wil je jouw inschrijving voor een Cevora opleiding wijzigen of annuleren?
Geef dit dan voor de start van de sessie door aan Cevora om annuleringskosten te vermijden.
Loopt de opleiding over meerdere dagen? Dan brengen we deze kosten in rekening voor elke opleidingsdag dat iemand zonder kennisgeving afwezig is.
Vragen of opmerkingen?
Mail naar learning@commercetraining.be
Commerce training, het platform voor ondersteuning in de handel. Lees, leer en ontdek ons aanbod.
Kies een opleiding
Elk Sociaal Fonds heeft een eigen paritair comité. Behoor je tot PC 119, 202, 311 of 312? Schrijf je dan in voor onze gratis opleidingen
Wie zijn we?
Commerce Training is het opleidings- en loopbaanfonds voor de handel, opgericht door de sociale partners van de paritaire comités 119, 202, 311 en 312. Heb je een vraag of een opmerking? Laat het ons weten!
Commerce Training zet zich niet enkel in voor een grotere en kwalitatieve instroom van werknemers in de Retail, maar wil de sector ook diverser en inclusiever maken. We willen van de Retail een sector maken van gelijke kansen en werkbaar werk.
Benieuwd naar wie we zijn?
Wat doen we?
Commerce training werkt elke dag aan:
Commerce Training, opleidingsfonds van de handel, werkt in opdracht van deze Sociale Fondsen:
Commerce Training wordt paritair beheerd door de sociale partners ABVV-BBTK, ACLVB, ACV Voeding & Diensten, ABVV Horval, ACV Puls, CSC CNE, Comeos, Unizo en UCM.
Meer weten? We houden je graag op de hoogte van de laatste nieuwtjes in onze sectoren.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en krijg regelmatig nieuws uit de sector in je mailbox.