Personeelsmanagement - Winkelmanagers

Als winkelmanager ben je o.a. verantwoordelijk voor het aantrekken en aanwerven van nieuwe medewerkers, alsook het behouden en ontwikkelen van de nieuwe en huidige medewerkers.

 

  • Hoe kan je een eerste sterke telefonische screening met een toekomstige medewerker uitvoeren?
  • Hoe voer je een succesvol selectiegesprek?
  • Wat is er essentieel bij het onthaal van een nieuwe medewerker?
  • Hoe kan je nieuwe en toekomstige medewerkers hun ontwikkeling opvolgen?

 

Deze opleiding biedt jou de nodige handvaten om een antwoord te bieden op bovenstaande vragen.

In het kort

  • Talent vinden, herkennen en screenen
  • Talent onthalen in je team
  • Talent opvolgen en coachen

Je verwerft volgende vaardigheden

  • Soft skills
  • Coachingsvaardigheden
  • Groei-mindset
  • Leiderschapsvaardigheden

Opleidingsfiche

Lees deze opleidingsfiche voor meer informatie over wat je tijdens de opleiding zal leren en waarom we denken dat het je zal helpen in je werk!

  • 01

    Praktisch

    Voorwaarden

    • De opleiding is gratis en enkel bestemd voor werknemers uit de paritaire comités 119, 202, 311 & 312.
    • Deze opleiding kan enkel Incompany aangevraagd worden.
    • Incompany-sessies hebben minimaal 8 en maximaal 15 deelnemers. In overleg met de opleider kan hiervan afgeweken worden.
  • 02

    Whats in there for you?

    Waarom deze opleiding?

    Ontdek hoe je talent niet alleen vindt, maar ook behoudt in een schaarse en uitdagende arbeidsmarkt. Samen duiken we tijdens deze twee dagen in een aantal praktische tools, effectieve gesprekstechnieken en bewezen methoden om een positieve impact te creëren op jouw team. 

    Onze focus ligt enerzijds op het vinden, herkennen en screenen van nieuwe werknemers, en anderzijds op het succesvol onboarden en coachen van deze nieuwe talenten.

     

    Deze opleiding is moduleerbaar in functie van jouw verantwoordelijkheden als leidinggevende. Lees meer hieronder.

  • 03

    De leerdoelstellingen

    Wat leer je tijdens deze opleiding?

    Na dag 1: 

    • ben je je bewust van jouw rol en meerwaarde in het proces van het vinden en vasthouden van talent in jouw team
    • ken je de opbouw van een goed selectiegesprek en kan je een aantal gesprekstechnieken toepassen om door te vragen rond competenties, motivatie, groeipotentieel, …

     

    Optioneel - na het oefenmoment (telefonische screening) 

    • ken je de basisvereisten om met succes een goede pre-screening te doen van een potentiële kandidaat o.b.v. een CV en/of telefonische screening

     

    Na dag 2: 

    • heb je een goed beeld van wat een goed onthaal en een goede opvolging tijdens de eerste 100 dagen van een nieuwe medewerker in jouw team moet omvatten
    • heb je kennis van een aantal tools en methodieken om met je nieuwe medewerkers constructief in gesprek te gaan en hen beter te kunnen ondersteunen
  • 04

    Het programma

    Agenda van de dagen

    Dag 1 - Aantrekken en aanwerven van nieuwe medewerkers:

    • jouw impact als leidinggevende op het aantrekken en behouden van nieuwe talenten
    • rekruteren met een ruime blik: ontdek hoe je een CV met een kritische blik kan screenen en ontwikkel je vaardigheden voor een doeltreffende pre-screening van kandidaten (al dan niet telefonisch)
    • de kracht van een goed selectiegesprek: Ontwikkel je interviewvaardigheden en ontdek hoe je kandidaten competentiegericht kan bevragen a.d.h.v. de STARR-methodiek
    • drempels en uitdagingen: ga dieper in op de uitdagingen die het screenen van talenten met zich meebrengt en ontdek hoe je jezelf hierin kan bijsturen

     

    Optioneel - Telefonische screening:

    • Mogelijkheid tot afspraak om telefonische screening van potentiële nieuwe medewerkers te oefenen met de trainer

       

    Dag 2 - Behouden en ontwikkelen van medewerkers:

    • onboarden van nieuwe medewerkers: Wat verwachten nieuwe medewerkers van hun onthaal?
    • checklist onthaal: ontwikkel een goed begrip van wat een onthaal omvat en wie welke rol opneemt
    • eerste 100 dagen van een nieuwe medewerker: ontdek waarom deze eerste 100 dagen zo cruciaal zijn en ontwikkel je coachingskills om elke nieuwe collega succesvol op te volgen en te integreren tijdens deze inloopdagen