Personeelsmanagement - Winkelmanagers
Als winkelmanager ben je o.a. verantwoordelijk voor het aantrekken en aanwerven van nieuwe medewerkers, alsook het behouden en ontwikkelen van de nieuwe en huidige medewerkers.
- Hoe kan je een eerste sterke telefonische screening met een toekomstige medewerker uitvoeren?
- Hoe voer je een succesvol selectiegesprek?
- Wat is er essentieel bij het onthaal van een nieuwe medewerker?
- Hoe kan je nieuwe en toekomstige medewerkers hun ontwikkeling opvolgen?
Deze opleiding biedt jou de nodige handvaten om een antwoord te bieden op bovenstaande vragen.
In het kort
- Talent vinden, herkennen en screenen
- Talent onthalen in je team
- Talent opvolgen en coachen
Je verwerft volgende vaardigheden
- Soft skills
- Coachingsvaardigheden
- Groei-mindset
- Leiderschapsvaardigheden
Binnenkort
- Nederlandstalig
- Franstalig
Het ideale traject voor winkelmanagers
Deze opleidingsmodule maakt deel uit van een opleidingstraject voor winkelmanagers. Lees meer over dit traject en hoe je kan inschrijven voor de andere modules via onderstaande link.
De opleiding bij jou in de onderneming organiseren?
Vraag hier Incompany sessies aan
Lees op voorhand de richtlijnen voor bedrijven bij de aanvraag van Incompany opleidingssessies.
Opleidingsfiche
Lees deze opleidingsfiche voor meer informatie over wat je tijdens de opleiding zal leren en waarom we denken dat het je zal helpen in je werk!
- 01
Praktisch
Voorwaarden
- De opleiding is gratis en enkel bestemd voor werknemers uit de paritaire comités 119, 202, 311 & 312.
- Elk bedrijf kan deze opleiding per jaar 10 keer gratis aanvragen.
- Deze opleiding gaat door incompany en in het open aanbod.
- Incompany-sessies hebben minimaal 8 en maximaal 15 deelnemers.
- In het open aanbod kunnen maximaal 5 deelnemers per bedrijf per sessie deelnemen.
- Het maximum aantal deelnemers kan eventueel afwijken in overleg met de opleider.
- 02
Whats in there for you?
Waarom deze opleiding?
Ontdek hoe je talent niet alleen vindt, maar ook behoudt in een schaarse en uitdagende arbeidsmarkt. Samen duiken we tijdens deze twee dagen in een aantal praktische tools, effectieve gesprekstechnieken en bewezen methoden om een positieve impact te creëren op jouw team. Onze focus ligt enerzijds op het vinden, herkennen en screenen van talenten, en anderzijds op het succesvol onboarden en coachen van nieuwe medewerkers.
- 03
De leerdoelstellingen
Wat leer je tijdens deze opleiding?
Na deze opleiding:
- ben je je bewust van jouw rol en meerwaarde in het proces van het vinden en vasthouden van talent in jouw team
- ken je de basisvereisten om met succes een goede pre-screening te doen van een potentiële kandidaat o.b.v. een CV en/of telefonische screening
- ken je de opbouw van een goed selectiegesprek en kan je een aantal gesprekstechnieken toepassen om door te vragen rond competenties, motivatie, groeipotentieel, …
- heb je een goed beeld van wat een goed onthaal en een goede opvolging tijdens de eerste 100 dagen van een nieuwe medewerker in jouw team moet omvatten
- heb je kennis van een aantal tools en methodieken om met je nieuwe medewerkers constructief in gesprek te gaan en hen beter te kunnen ondersteunen
- 04
Het programma
Agenda van de dagen
Dag 1 - Aantrekken en aanwerven van nieuwe medewerkers:
- jouw impact als shopmanager op het aantrekken en behouden van talent
- rekruteren met een ruime blik: ontdek hoe je een CV met een kritische blik kan screenen en ontwikkel je vaardigheden voor een doeltreffende pre-screening van kandidaten (al dan niet telefonisch)
- de kracht van een goed selectiegesprek: Ontwikkel je interviewvaardigheden en ontdek hoe je kandidaten competentiegericht kan bevragen a.d.h.v. de STARR-methodiek
- drempels en uitdagingen: ga dieper in op de uitdagingen die het screenen van talenten met zich meebrengt en ontdek hoe je jezelf hierin kan bijsturen
Dag 2 - Telefonische screening:
-
Mogelijkheid tot afspraak om telefonische screening van potentiële nieuwe medewerkers te oefenen met de trainer
Dag 3 - Behouden en ontwikkelen van medewerkers:
- onboarden van nieuwe medewerkers: Wat verwachten nieuwe medewerkers van hun onthaal?
- checklist onthaal: ontwikkel een goed begrip van wat een onthaal omvat en wie welke rol opneemt
- eerste 100 dagen van een nieuwe medewerker: ontdek waarom deze eerste 100 dagen zo cruciaal zijn en ontwikkel je coachingskills om elke nieuwe collega succesvol op te volgen en te integreren tijdens deze inloopdagen
- 05
Jouw werkgever nog overtuigen?
Subsidie voor het open aanbod
Niet enkel zal je extra vaardigheden leren die jouw job en organisatie ten goede zullen komen, daarnaast krijgt jouw werkgever een subsidie van 160 EUR per dag voor jouw deelname aan de opleiding in het open aanbod. Op deze manier is een deel van jouw loonkost gedekt.